Film over Vertrouwen

De kracht van woorden

Woorden hebben kracht en uitstraling. Ook hebben woorden een uitwerking op de mens. Het is lang niet altijd zo dat we ons kunnen afsluiten voor woorden of klanken die we over ons heen krijgen. Voordat we het weten, heeft het woord al dienst gedaan en kunnen we dus iets gehoord of gezegd hebben dat we beter hadden kunnen laten.

Ook bij gehandicapten zien we als geen ander dat woorden van het grootste belang zijn. Alleen al het woord sinterklaas of kerst, kan een rampzalige uitwerking tot gevolg hebben. Degene die in de gehandicaptenzorg werkt, weet dan ook bepaalde woorden te vermeiden. De klank en herkenning van het woord alleen al, roepen al zoveel energie en emotie op, dat we dit beter voor kunnen zijn. We kunnen ons beter gaan beseffen dat een woord een hele sterke uitwerking kan hebben.

De Japanse doctor Masaru Emoto deed onderzoek naar " Water"  Hij gaf daarmee een zeer speciale betekenis van alleen al het woord water. Hij is van mening dat water zelfs positieve of negatieve energie kan doorgeven. Dit heeft hij aan willen tonen door verschillend water bloot te stellen aan verschillende woorden of klanken en het water dan in te gaan vriezen. Door hier dan vervolgens microscopische foto's van de waterkristallen te laten maken, bemerkte hij opmerkelijke verschillen aan. Deze foto's toont hij in boeken die al de hele wereld rond zijn gegaan. In Nederland is er een kinderboek "water heeft een geheim" uitgegeven. Maar de "wetenschap" die deze conclussies blijkbaar niet wil begrijpen omdat ze dat alleen maar met hun ogen kunnen zien, zet er vraagtekens achter. Dit ondanks het feit dat de methode op juistheid is gecontroleerd.