poppenspelers

puppeteers

Spelen met poppen is een oud Nederlandse traditie, waarvan weinig mensen de werkelijke oorsprong kennen. En de meeste mensen kennen het verhaal van Jan Klaassen uit de "Gouden Eeuw" dus ook helemaal niet . Men zingt vaak liever over een versie waarin Jan Klaassen een trompetter soldaat was.

Playing with dolls is an old Dutch tradition, of which few people know the true origin. And most people do not know the story of Jan Klaassen from the "Golden Age" at all. People often prefer to sing about a version in which Jan Klaassen was a trumpet player.

JAN KLAASSEN DE TROMPETTER SONGTEXT

Jan Klaassen was trompetter in het leger van de prins. Hij marcheerde van den helder tot Den Briel. Hij had geen geld en hij was geen held en hij hield niet van het krijgsgeweld, maar trompetter was hij wel in hart en ziel.

Het leger sloeg z'n tenten op voor Alkmaar in het veld. En zolang geen vijand zich liet zien was iedereen een held. De kroeg werd als strategisch punt door het hoofdkwartier bezet. De officier brulde: Jan god speel op je trompet! Ze werden wakker in de goot in de morgen eer en koud. Maar Jan Klaassen sliep in de armen van de dochter van de schout.  Jan Klaassen was trompetter….

De prins trok op inspectie tot de majoor van de compagnie. Ik zag hier alle stukken wel van mijn artillerie. Ja zelfs dat kleine in uw kraag en dat blonde in uw bed. Maar waar zit das stuk ongeluk van een Jan met zen trompet? En niemand die Jan Klassen zag die bij de stadspoort zat en honderd liedjes speelde voor de kinderen van de stad.

Jan Klaassen was trompetter….

Jan Klaassen zei: Vaarwel mijn lief ik zie je volgend jaar. Wanneer de lente terugkomt zijn wij weer bij elkaar. De winter ging. De zomer kwam. De oorlog was voorbij.
Maar het leger is nooit teruggekeerd van de Mokerhei. Geen mens die van Jan Klaassen iets teruggevonden heeft
maar alle kinderen kennen hem hij is niet dood, Hij leeft!

Jan Klaassen was trompetter….

JAN KLAASSEN THE TRUMPETER SONGTEXT

Chorus: Jan Klaassen was a trumpet player in the army of the prince. He marched from Den Helder to Den Briel. He had no money and he was not a hero and he did not like the violence of war, but he was a trumpet player in heart and soul.

The army raised its tents for Alkmaar in the field. And as long as no enemy showed up, everyone was a hero. The pub was occupied by the headquarters as a strategic point. The officer roared: Jan god playing on your trumpet! They woke up in the gutter in the morning honor and cold. But Jan Klaassen slept in the arms of the daughter of the bailiff.

 Jan Klaassen was a trumpet er ....

The prince went on inspection to the company's major. I saw all the pieces of my artillery here. Yes, even that little one in your collar and that blonde in your bed. But where is the bad luck of a Jan with a zen trumpet? And no one saw Jan Klassen who sat at the city gate and played one hundred songs for the children of the city.

Jan Klaassen was a trumpet er ....

Jan Klaassen said: Goodbye, my love, I'll see you next year. When spring comes back we are together again. The winter went. Summer came. The war was over. But the army never returned from the Mokerhei. No person who has found something from Jan Klaassen. But all the children know him he is not dead, He lives!

Jan Klaassen was a trumpeter....

Zo zullen heel veel mensen ook niet weten wie de Nederlandse Piet Hein eigenlijk is geweest. Velen leerden op de Nederlandse schoolbanken, dat Piet Hein onze trots was en kenden zelfs een spaarplan dat “De zilveren vloot” werd genoemd. Van de grote winnaar van die Zilveren vloot leek me vrij zeker van het feit dat men deze held dan ook zeker niet een grote "loser" heeft kunnen noemen.

For example, many people will also not know who was the Dutch Piet Hein actually. Yes ofcourse, many young students learned at the Dutch school that Piet Hein was our pride man and there was even a real savings plan called "The silver fleet". From the big winner of that Silver fleet I was pretty sure in my thought that this hero was certainly not a big "loser".

Dus niet een Super Loeser  

Klik hier om een tekst te typen.So not a Super Loser

Toch toen ik vernam dat deze Piet Hein in Nederland als zeerover werkelijk een miljarden buit had gemaakt,  omgerekende was  dit dus meer dan een miljard Euro, werd ik overvallen door een plaatsvervangende schaamte. En kreeeg dat vooral toen ik las toen met dit vele geld oorlog in verre gebieden ermee heeft willen bekostigen. Ik ben dan ook blij dat de “Piet Hein” die ik kortgeleden toevallig ook heb mogen leren kennen, een hele aardige cursusleider is en die in geen enkel opzicht lijkt op de door mij zelf gemaakte pop die toevallig ook de naam Piet heeft kunnen krijgen.

Yet when I learned that this Piet Hein in the Netherlands as a pirate really had made a billion Euro loots, converted so this was more than a billion Euro, I was surprised by a deputy shame. And I got that especially when I read that this money was used to make new wars in very far areas. I am therefore glad that the "Piet Hein" I happened to know recently, is a very nice course leader and even in no way resembles the puppet made by myself, who was also named Piet by me.

Piet & kameelhond hebben de afgelopen jaren al veel grote Nederlandse plaatsen willen optreden en zijn zelfs al eens naar Londen, Dipolog en Dapitan geweest.
Een man die ik toevallig als een goede vriend heb kunnen krijgen(Jozef van der Berg), was ooit in Nederland een van de allergrootste en bekendste poppenspeler geweest.

 

Toch is hij zeer bewust met zijn grootse poppenspel plotseling gestopt en hoop ik werkelijk dat hij binnenkort de bekende Nederlandse poppenspeler Fred Delfgaauw, ook zal kunnen vertellen over het mogelijke grote gevaar van het spelen met poppen voor de mens die werkelijk volwassen is geworden. Niet voor niets heeft een andere bekende poppenspeler zijn voorstellingen speciaal voor volwassenen willen maken. Dit was dus Henk Boerwinkel uit Mappel die ik samen met zijn vrouw  nog persoonlijk heb mogen leren kennen.

Kijk hier onder maar eens naar de magie van een van de grootste marionettenspelers die ik in Nederland ooit ben tegen gekomen.

 

Piet & camel dog have had many large Dutch places in recent years and have even been to London, Dipolog and Dapitan.
A man whom I happened to be able to get as a good friend (Jozef van der Berg), had once been one of the greatest and most famous puppeteer in the Netherlands.

 

 

Still, he is very consciously stopped with his grand puppet show and I really hope that he will soon be able to tell the well-known Dutch puppeteer Fred Delfgaauw about the potential danger of playing with dolls for humans who have become adults. It is no coincidence that another famous puppeteer wanted to make his performances especially for adults. This was Henk Boerwinkel from Mappel, whom I got to know personally with his wife.

 

Take a look at the magic of one of the biggest puppet players I have ever encountered in the Netherlands.

Ik heb zelf het  poppenspel al vanaf jongs af aan willen bestuderen. Op de allereerste Nederlandse televisie keek ik vaak naar de walrus Gompie en dat was een hele slome walrus.  Mijn beide oudere broers vonden het dan altijd leuk om mij met die walrus te vergelijken, want ik was ook altijd een beetje slomer en trager dan hun. Ik moest alles vaak meerdere keren horen voordat ik iets werkelijk begreep. En eigenlijk heb ik dat nu nog steeds.

I myself have wanted to study puppetry from an early age. On the very first Dutch television I often watched the walrus Gompie and that was a very slow walrus. My two older brothers always liked to compare me to that walrus, because I was always a bit slower and slower than them. I often had to hear everything several times before I really understood anything. And actually I still have that now.

 

In ieder geval heeft Fred Delfgaauw van de grootvader van mijn kinderen zijn poppenspel geleerd. En van beide acteurs (en tevens regisseurs), heb ik heel veel geleerd. Zo keek ik bijvoorbeeld naar de rollen die Fred en zijn eerste regisseur beiden hebben gespeeld. Zoals bijvoorbeeld bijvoorbeeld bij Fred waren dit de rollen van bijvoorbeeld SImon Carmiggelt of de rol van de vermoederlijke moordenaar van Mozart, en bij de andere acteur poppenspeler de rol van “zeerover kapitein Koek” of de rol van "Dokter Bartelo" een theatraal idee dat ik zelf nog aan had  willen brengen. Je kunt je daarbij dus altijd gaan afvragen voor hoeverre een rol met de werkelijke identiteit of realiteit van de acteur te maken heeft. Of in sommige gevallen hier misschien wel rechtstreeks uit voort is gekomen.

 

In any case, Fred Delfgaauw learned from the grandfather of my children his puppetry. And I learned a lot of both actors (that became both also directors). For example, I looked at the roles Fred and his first director both played. Like for example by Fred the roles of SImon Carmiggelt or the murderer of Mozart, and in the other actor puppeteer the role of "pirate captain Koek" or the role of "Doctor Bartelo" a theatrical idea that I brought in for him. By looking at the roles you can always ask yourself to what extent a role has to do with the real identity or reality of the actor? Or in some cases this may have resulted directly from it.

Het eerte Nederlandse poppenspel begon dus allemaal in de Nederlandse Gouden Eeuw, een tijd waarin een zekere Jan Klaassen gewoon te lui was om te werken. Hij had genoeg gekregen van de dagelijkse slaande ruzies met zijn vrouw Katrijn en ging dat gemakshalve alles maar even op straat gooien om andere mensen er mee te willen gaan vermaken. Natuurlijk hebben de op sensatiebeluste mensen, hier al door alle eeuwen heen grote belangstelling voor gehad. Maar helaas voor Jan bleek toch dat niet iedereen er echt zo blij mee was en werden zowel Jan Klaassen als zijn vaak dronken vrouw Katrijn echt niet voor niets onder toezicht geplaatst.

Vlak na de 2e wereldoorlog ontstond er een vreemde tijd waarin velen ieder spoor waren kwijtgeraakt. Er ontstond een stroming die de meest absurde gebruiken wilden gaan bekronen met een etiket van “KUNST” Letterlijk alles werd toegestaan. Dit is de zogeheten FLUXUS-periode. Veel zogenaamde kunstenaars werden daar zelfs bekend mee waaronder WIM T SCHIPPERS en WILLEM DE RIDDER. De acties waren werkelijk te belachelijk voor woorden. Alles werd op zijn kop gezet en op de hak genomen. Niets deugde meer en beroepsacteurs werden door jongere studenten gingen zeer respectloos om met werkelijk goede acteurs die ze met rotte tomaten dachten te kunnen bekogelen. Henrik Ibsen schreef in die periode zijn POPPENHUIS en ontketende ermee de vrouwenbeweging en een ander heel bekend voorbeeld was PIPI LANGKOUS van een zekere Astrid Lindgren die een supermeisje bedacht met werkelijk een schattige zeerover die haar vader mocht spelen. Bedenk je dan maar even dat Astrid Lindgren helaas toen net van haar man was gescheiden en het hele bedenksel van Pippi met een zo lieve zeeroversvader, gezien kan worden als de “persoonlijke therapie” van Astrid Lindgren die met veel kunst en vlieg werk moest zorgen voor de opvoeding van haar beide kinderen. Maar kon het woordkunst erop geplakt worden dan was je gered. Maar het zeer verknipt beeld dat hiermee aan vele miljoenen kinderen en volwassenen kon worden gegeven om er maar wat graag in weg te willen gaan zwijmelen, is natuurlijk een zeer triest gegeven dat de mens zeker niet verder kan helpen

The first Dutch puppet show thus all started in the Dutch Golden Age, a time when a certain Jan Klaassen was just too lazy to work. He had gotten enough of the daily banging quarrels with his wife Katrijn and went that for convenience everything but just throw a puppet in the street to entertain other people. Of course, the sensation-minded people have been interested in this for centuries. But unfortunately for Jan it turned out that not everyone was really happy with it and both Jan Klaassen and his often drunken wife Katrijn were not placed under supervision for nothing.
Shortly after World War II, a strange time arose in which many lost track. There was a movement that wanted to crown the most absurd practices with a label of "ART" Literally everything was allowed. This is the so-called FLUXUS period. Many so-called artists were even familiar with this, including WIM T SCHIPPERS and WILLEM DE RIDDER. The actions were really too ridiculous for words. Everything was turned upside down and taken away. Nothing was more appropriate and professional actors were treated by younger students as disrespectful as really good actors who thought they could pelt with rotten tomatoes. In that period Henrik Ibsen wrote his POPPENHUIS and unleashed the women's movement and another very well-known example was PIPI LANGKOUS of a certain Astrid Lindgren who invented a super girl with a really cute pirate that her father was allowed to play. Just remember that Astrid Lindgren was sadly separated from her husband at the time and the whole Pippi concept with such a loveable pirate father can be seen as the "personal therapy" of Astrid Lindgren who was responsible for a lot of art and flying work. the education of both her children. But if word art could be stuck on it, then you were saved. But the very fragmented image that could be given to many millions of children and adults in order to be able to get away with it, is of course a very sad fact that man can certainly no longer help.

En dan denk ik nog even aan mijn eigen rol van Rinze Rommel, een ter plekke door mijn toneelleraar bedachte naam die hij voor mijn eerst gespeelde rol had willen bedenken.  In de rol van Rinze Rommel maakte ik dus een reis door verschillende werelden. Dat deze rol van Rinze Rommel, werkelijk tot een rol in de praktijk heeft kunnen leiden en misschien wel onbewust uiteindelijk leidde tot het ontstaan van stichting Bando, zal voormalig toneeldocent Patrick, alsmede alle acteurs en actrices die in het stuk hebben mee gespeeld, zeker verbazen. Het was immers meer dan 40 jaar geleden in een productie van het creativiteitscentrum “De Stoep” waar Patrick onze toneelleraar was. De voorstelling hebben we door heel Leeuwarden gespeeld op straat, in buurthuizen en in het kinderdagverblijf Jacobijnerkerhof, de plaats waar ik toen later nog als vrijwilliger “Kinderbegeleider” werkzaam ben geweest.

And then I think for a moment about my own role of Rinze Rommel, a spot invented by my theater teacher that he wanted to think of for my first played role. In the role of Rinze Rommel I made a journey through different worlds. That this role of Rinze Rommel, really has been able to lead to a role in practice and perhaps unconsciously eventually led to the foundation of the Bando foundation, will certainly surprise former stage teacher Patrick, as well as all actors and actresses who have played in the piece. . It was more than 40 years ago in a production of the creativity center "De Stoep" where Patrick was our theater teacher. We have played the show throughout Leeuwarden on the streets, in community centers and in the nursery Jacobijnerkerhof, the place where I later worked as a volunteer "childrenworker".

En dan denk ik nog even aan mijn eigen rol van Rinse Rommel, een ter plekke door mijn toneelleraar bedachte naam die hij voor mijn eerst gespeelde rol had willen bedenken.  In de rol van Rinze Rommel maakte ik dus een reis door verschillende werelden. Dat deze rol van Rinse Rommel, werkelijk tot een rol in de praktijk heeft kunnen leiden en misschien wel onbewust uiteindelijk leidde tot het ontstaan van stichting Bando, zal voormalig toneeldocent Patrick, alsmede alle acteurs en actrices die in het stuk hebben mee gespeeld, zeker verbazen. Het was immers meer dan 40 jaar geleden in een productie van het creativiteitscentrum “De Stoep” waar Patrick onze toneelleraar was. De voorstelling hebben we door heel Leeuwarden gespeeld op straat, in buurthuizen en in het kinderdagverblijf Jacobijnerkerhof, de plaats waar ik toen later nog als vrijwilliger “Kinderbegeleider” werkzaam ben geweest.

And then I think about my own role of Rinse Rommel, a name created by my theater teacher on the spot that he wanted to think of for my first played role. In the role of Rinze Rommel I made a journey through different worlds. That this role of Rinse Rommel, really could lead to a role in practice and perhaps unconsciously eventually led to the foundation of the foundation Bando, will certainly surprise former stage teacher Patrick, as well as all actors and actresses who have played in the piece. . It was more than 40 years ago in a production of the creativity center "De Stoep" where Patrick was our theater teacher. We have played the show throughout Leeuwarden on the streets, in community centers and in the nursery Jacobijnerkerhof, the place where I later worked as a volunteer "Kinderbegeleider".

Toen ik ze in die tijd nog mijn rol in herinnering riep, reageerde het publiek enthousiast en bleek het zorgpersoneel enthousiaste fans te zijn geweest van mijn destijds gespeelde rol in het stuk “Rinse Rommel.” Een rol die ik dus nog steeds als een debuutrol beschouw. Een tweede rol van koning, heb ik helaas nooit kunnen spelen. Ik was geen koning, hoe goed ik mijn best daar ook voor had willen doen.

Ik zie mezelf nog op de stoel staan, om me iets groter te doen laten voelen tegenover een zekere prinses Dorite, een mooie vrouw op wie ik in die tijd een grote verliefdheid  voelen.

 

Later trof ik toevallig opnieuw een vrouw die sprekend op "prinses Dorite" leek, maar dan dus in het Amsterdamse Polanentheater, maar toevallig genoeg ook nog eens met de naam: “The little Dorith” een bekend stuk van Charkes  Dickens

Het bleek  een familievoorstelling met poppenspel en echt.

When I recalled my role in those days, the audience reacted enthusiastically and the health care staff turned out to have been enthusiastic fans of my role at the time in the piece "Rinse Rommel." A role that I still consider a debut role . Unfortunately, I have never been able to play a second role from King. I was no king, no matter how well I wanted to do my best for it.
I still see myself in the chair, to make me feel a little bigger about a certain Princess Dorite, a beautiful woman I could felt a great love that time.

 

 

Later I happened to meet again a woman who looked like "princess Dorite", but then in the Amsterdam Polanentheater, but by coincidence also with the name: "The Little Dorith" a famous piece by Charkes Dickens

It turned out to be a family show with puppet show and real.

De actrice die "The little  Dorith"  speelde, had dus allemaal soortgelijke krulletjes, net als de eerdere “prinses Dorite”,

Ik maakte het toen aan de lijfe mee hoe een rol voor mij werkelijkheid  kon worden, maar uiteindelijk ook  weer tot stilstand moest komen. Het waarom werd mij alleen achteraf pas echt duidelijk.

Zodra toneel echt werkelijkheid kan gaan worden, is theater per definitie volstrekt onbetrouwbaar geworden. Dat zie je dus maar al te vaak gebeuren met actrices die opeens zogenaamd heimelijk verliefd willen worden op hun regisseur en dan werkelijk met de regisseur een affaire willen aangaan om de rol van hun dromen daadwerkelijk te kunnen gaan spelen. In Nederland is hieraan ontleend de naam “Het Gooise matras” Dan moet je dus even weten dat de televisie heel veel gemaakt werd vanuit de Nederlandse stad Hilversum en de plaats Hilversum die dus lag in het landgoed van “De Gooi” Het Gooise Matras is dus de benaming voor deze enigszins bedenkelijke praktijken die zich in de Nederlandse televisiewereld daadwerkelijk hebben afgespeeld. Ik kijk even of google nog een uitleg van “Het Gooise Matras” en ik vind het volgende

The actress who played "The Little Dorith", therefore, had similar curls, just like the earlier "Princess Dorite", Then I experience how acting could became reality for me, but finely also could better ended again.  But my big question of "WHY" I could understand afterward more better.

As soon as theater can really become reality, theater has by definition become completely unreliable. So you see that all too often happen with actresses who all of a sudden want to secretly fall in love with their director and then really want to go into an affair with the director to actually play the role of their dreams. In the Netherlands, the name "the Gooise mattress" is derived from this. Then you should know that the television was made a lot from the Dutch city of Hilversum and the place Hilversum which lay in the estate of "De Gooi" The Gooise Mattress is so the name for these somewhat questionable practices that actually took place in the Dutch television world. I'm looking for an explanation of "Het Gooise Matras" and I think the following

De grote misvatting in het toneel tussen “de professional” & “de amateur.”

Allereerst wil ik mezelf natuurlijk schakeren als een grote amateur, maar wil dan dus ook graag even terugblikken op de geschiedenis van het Nederlandse poppenspel. Dan neem ik je dus graag mee naar het werkelijke verhaal van Jan Klaassen en zijn werkelijke vrouw Catharine Klaassen (Pieters) die dus uiteindelijk beiden door de toenmalige Amsterdamse gemeente onder toezicht werden gesteld.  Voorts wilde men toch moeilijk aannemen dat dit werkelijk de oorsprong is geworden van het Nederlandse poppenspel, temeer omdat hier sprake zou kunnen zijn van plaatsvervangende schaamde en een zogenaamde voorliefde voor het zogeheten poppenspel dat men graag als een eervolle traditie wil blijven bekijken. Zie hierover het artikel dat ik vond: http://www.onsamsterdam.nl/component/content/article/15-dossiers/985-jan-klaassen-blijft-op-de-dam

Maar betrouwbaarder is natuurlijk de uitleg die je krijgt van Wikipedia en de zoektocht van Jan Klaassen https://eenvandaag.avrotros.nl/item/het-einde-van-jan-klaassen/  een NOS uitzending met daarin ook nog nieuws over de bekende  4daagse in Nijmegen en iets in mijn geboorteplaats Assen, waarin je Harry Muskee als protestburger nog zult zien. Toen ik destijds in de plaats Grolloo, ooit een beeld van Harry tegen kwam, heb ik nog eens contact met Harry en een paar van zijn bandleden willen maken. De later bekende popmuzikant Herman Brood is natuurlijk ooit bij Harry Muskee begonnen. Door mijn fascinatie van poppenspel, kwam ik in contact met de meerdere bekende Nederlandse poppenspelers en raakte ik eveneens gefascineerd met de aanverwante mime en pantomime kunst en heb ik zelfs samen mogen werken met grote bekende Nederlandse mimespelers en heb ik vanuit de kunstacademie zelfs nog eens kennis mogen maken met choreograaf Hans van Maanen en iemand die medeverantwoordelijk heeft kunnen zijn voor de Nederlandse danskunst. Een vrouw die samen met haar zus, een bekend Nederlandse educatief beeldend kunstenares, gezien mogen worden als de achter kleinnichten van niemand minder als Rudolf Einstein. De bekende natuurkundige, liet dus ook nog een zeer interessante lijn van kunstenaars na. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in geologie, is dit zeker de moeite waard om eens in kaart te brengen. Vooral natuurlijk wanneer ze belangstelling hebben in de werkelijke oorsprong van de techniek met dans, beeldende kunst, toneel en muziekgeschiedenis. Want ook Mozart was zeer geïnteresseerd in techniek en werkelijk poppenspel (vrijmetselarij) Een groep die Zells de zon wilde vereren als een soort van natuurkundige God. En zelfs de bekende Nederlandse natuurkundige Maarten Romijn, hield volgens mij erg van theater en vond toen de zogeheten Fortunecooker uit. Helaas was het hem niet mogelijk gebleken om hier werkelijk mee door te breken, natuurlijk zijn we in Nederland dol op duurzame energie, maar dan alleen als we er goed aan kunnen verdienen, want anders noemen we het maar al te gauw iets voor dromers of kunstenaars.

The big misconception in the theater between "the professional" & "the amateur."
First of all, I would like to variegate myself as a big amateur, but would like to look back on the history of the Dutch puppet show. Then I would like to take you to the actual story of Jan Klaassen and his actual wife Catharine Klaassen (Pieters), who were ultimately both under the supervision of the then Amsterdam municipality. Moreover, it was difficult to assume that this really became the origin of Dutch puppetry, especially since this could be a place of surly shame and a so-called predilection for the so-called puppet show that they would like to continue to view as an honorable tradition. See the article that I found on this subject: http://www.onsamsterdam.nl/component/content/article/15-dossiers/985-jan-klaassen-blijft-op-de-dam

But more reliable is of course the explanation you get from Wikipedia and the search of Jan Klaassen https://eenvandaag.avrotros.nl/item/het-einde-van-jan-klaassen/ a NOS broadcast with also news about the known 4 days in Nijmegen and something in my birthplace Assen, where you will still see Harry Muskee as a protest citizen. When I first met Harry in the town of Grolloo, I once again wanted to make contact with Harry and some of his band members. The later well-known pop musician Herman Brood has of course started with Harry Muskee. Because of my fascination of puppetry, I came in contact with the famous Dutch puppeteers and I became fascinated with the related mime and pantomime art and I even worked together with great famous Dutch mimes and I even got knowledge from the art academy. are allowed to do with choreographer Hans van Maanen and someone who could have been co-responsible for Dutch dance art. A woman who, together with her sister, a well-known Dutch educative visual artist, should be seen as the backlight of none other than Rudolf Einstein. The well-known physicist, therefore, also left a very interesting line of artists. For people who are interested in geology, this is definitely worth a look at. Especially, of course, when they are interested in the true origin of the technique with dance, visual art, theater and music history. Because Mozart was also very interested in technology and real puppetry (freemasonry) A group that Zells wanted to worship the sun as a kind of physical God. And even the famous Dutch physicist Maarten Romijn, I think was very fond of theater and then invented the so-called Fortunecooker. Unfortunately it did not seem possible to really get through with this, of course we are in the Netherlands fond of sustainable energy, but only if we can earn well, otherwise we call it too soon something for dreamers or artists .