Workshop: Koken met de zon

  • koken op de zon doe je om mensen te beschermen. Ze koken vaak heel gevraarlijk
  • om de aarde te beschermen
  • om echte welvaard te scheppen

Dit is het meest van belang in de streken van de wereld waar de mensen arm zijn en waar de zon veel schijnt

In deze streken, dit noemen we de zonnegorder, woont 2/3 van de wereld bevolking

bijvoorbeeld alleen al in India wonen al 3 x zoveel mensen als in heel Europa

Ook in China wonen 3x zoveel mensen als in heel Europa

 

  • De keuzemogelijkheid hebben we gelukkig in Nederland, maar in arme landen niet
  • In veel dorpjes in India daar zie je bijvoorbeeld nooit geen volgeltjes meer vliegen bijvoorbeeld in Gurgaon
  • de hoeveelheid bos die elk jaar wordt opgestookt is net zo groot als heel Portugal en Portugal is 3 x zo groot als Nederland

 

 

(schetsontwerp van Hans de Groot -  stichting Bando 2 juli 2014)

Het is mogelijk om direct met de zon kunnen koken. Veel onderzoekers en ingenieurs zijn hier mee bezig geweest en vinden steeds weer betere methodes uit om direct met de zon te gaan koken. Dus met de zon als de enige energie-bron.

We kunnen dat doen door zonlicht te gaan richten met spiegels.

Zoals velen wel weten kunnen we zelfs met een vergrootglas zonlicht bundelen en kunnen we er zelfs vuur mee maken. Er zijn verschillende manieren gevonden hoe je het zonlicht kunt vangen en je er gemakkelijk en veilig  mee kunt koken. Buiten het feit dat dit een goedkope en schone manier van koken is, levert dit ook een zeer smakelijk product op.

Globol warming

Laten we even gaan kijken van wat er momenteel met onze aarde aan de hand is?

Er is namelijk iets op de wereld veranderd en daar maken veel wetenschappers en onderzoekers zich zorgen om. De aarde is aan het opwarmen en dat noemt men GLOBOL WARMING en dat komt vooral door het verkeerde gebruik van mensen op aarde. De opwarming van de Aarde is dus de stijging van de gemiddelde temperatuur die op de Aarde wordt waargenomen. De gemiddelde wereldtemperatuur is in de periode 1880 tot 2012 met ongeveer 0,85 °C (0.65-1.06 °C) gestegen. Er zijn voorspellen dat de temperatuur op Aarde tussen 1990 en 2100 met 1,1 tot 6,4 °C stijgt. Deze temperatuurstijging dus het gevolg van menselijke activiteiten. Door het verbranden van fossiele brandstoffen, ontbossing en bepaalde industriële en agrarische activiteiten stijgt de concentratie aan broeikasgassen in de aardatmosfeer. Bij temperatuurstijgingen van meer dan 2 °C kunnen grote veranderingen voor de mens en het milieu gaan plaatsvinden. De zeespiegel zal stijgen en er zal hierdoor een toename van droogte- en hitteperioden plaatsvinden. Tevens zal er dan zeer extreme neerslag en andere effecten kunnen plaasvinden.

 

Directe effecten die de mens dus nu al kan waarnemen:

Er is een toename gevonden van extreem weer. Er zijn meer uitzonderlijk warme dagen en minder uitzonderlijk koude dagen. Bovendien zijn er vaker hittegolven en is de gemiddelde luchtvochtigheid toegenomen. Men is er vrijwel zeker van dat menselijke activiteit geleid heeft tot het vaker voorkomen van hevige regenbuien. Andere aanwijzingen is het smelten van het ijs bij de Zuidpool, rond de Noordpool en van de ijskap op Groenland. Er wordt dus heel erg duidelijk een stijging van de zeespiegel geconcludeerd. Ook neemt men verzuring van de oceanen waar: de pH van water is met 0.1 afgenomen door toename van CO2 sinds het begin van de industriële revolutie, wat overeen komt met een toename van 26% in waterstofionconcentratie. Hierdoor ontstaat er een vervroeging van de lente en verlenging van het groeiseizoen van zowel flora als fauna. De boomgrens in de bergen is verhoogd, leefgebieden van flora en fauna zijn verschoven naar hogergelegen gebieden en gebieden dichter bij de polen.  Zo is bijvoorbeeld de samenstelling van korstmossen in Nederland veranderd naar een hogere percentage warmtelievende soorten. Daarnaast is er een energie-imbalans aan de bovenkant van de atmosfeer waar te nemen met satellieten: er komt meer (stralings)energie binnen dan er wordt uitgezonden naar de ruimte, die voor het overgrote deel wordt omgezet in warmte.

 

Nederland en België

Een verandering van de voorjaarstemperatuur heeft invloed op de gemiddelde datum van de vondst van het eerste kievitsei in Friesland. Hoewel ontwikkelingslanden het meest kwetsbaar zijn, zullen ook Nederland en België te maken krijgen met de gevolgen van klimaatverandering. In Nederland verliep de opwarming sinds 1950 twee keer zo snel als het wereldwijde gemiddelde. Naast hogere temperaturen en een stijgende zeespiegel zal Nederland te maken krijgen met nattere winters, hevigere hagel en onweer. Ook zal het aantal dagen met mist afnemen. Andere voorspelde veranderingen in het klimaat zijn afhankelijk van de verschillende scenario's die het KNMI hanteert. Kijk op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Opwarming_van_de_Aarde 

Gevolgen zullen zijn:  Een toename van neerslag. De Rijn kan veranderen van een smeltwaterrivier in een regenrivier met hogere piekafvoeren. Deze rivier zal dan ’s winters meer en zomers juist minder water afvoeren.

 

https://www.youtube.com/watch?v=sOVc9IHpMjk

 

https://www.youtube.com/watch?v=9rgBsBQQSQo

 

over wat opwarming kan gaan betekenen ( niet erg positief dus)

 

Globol Warming

(opwarmen van de aarde) heeft dus veel gevolgen en de meeste mensen zijn daar niet echt gerust op.

 

Maar wat zien we en wat kunnen we doen?

We zien dat de mensen te veel hout willen kappen en er te veel vuurtjes mee willen gaan stoken. Mensen uit rijke landen kunnen kiezen tussen het koken op verschillende manieren. Enkele vormen van koken zijn:

 

  1. -       Het koken op gas
  2. -       Het koken op electrisch
  3. -       Het koken via een magnetron
  4. -       Het koken op houtvuur
  5. -       Het koken op petroleum
  6. -       Het koken op brandspiritus
  7. -       Het koken op de zon

 

Zo noem ik dus al zo 7 verschillende manieren om te gaan koken en in Nederland worden vooral de eerste 3 worden heel veel gebruikt.

Wanneer we dus kunnen kiezen dan kunnen we dus ook voor schonere brandstoffen kiezen. Maar de mens kiest vaak voor snel, handig en vooral voordelig.

Ze denken vaak dat tijd geld is en ze gaan gewoon door met van alles dat vooral handig en snel is. Dit is dus in hun ogen geldbesparend. En milieu?  Daar zeggen ze dan met groot gemak over: Daar hebben we toch zeker milieu organisaties voor?   Mensen die vaak niet kunnen kiezen zijn vaak veel armer en moeten genoegen nemen met waar ze mee kunnen koken. Ze kunnen niet kiezen tussen gas, electrisch of een magnetron. Ze moeten gewoon eten klaarmaken, tenminste als ze daar aan kunnen komen. En als ze aan eten kunnen komen dan moet het gekookt worden. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat deze wereld er heel anders uit ziet.

Plan van aanpak

 

Leerlingen via veel praktijkvoorbeelden wegwijs maken met presentatie van de samenleving waar we in leven. Wanneer men iets in de wereld willen gaan veranderen,  dan kunnen we dit het beste vanuit ons hart gaan doen. 

En wanneer we er vanuit gaan dat water gevoelig is voor positieve energie

Dan kunnen we er ook vanuit gaan dat dit bij mensen ook het geval zal zijn.

Mensen bestaan namelijk voor het grootste deel uit water.

Het zou inhouden dat mensen zich vooral aangetrokken zullen voelen tot mensen

die een gelijkstemmige positieve invloed voor hun kunnen betekenen.

Het gaat dan in feiten er om hoe mensen hier met hun ziel mee om zullen gaan

Keren mensen zich tot het aardse lichaam?

of keert de mens zich tot de meest innerlijke Geest?

een Geest die men als God zal kunnen aanmerken.

Of met andere woorden: Lijden wij een leven waarbij het voornamelijk om het uiterlijke zal gaan. Of lijden wij een leven waarbij het om onze diepste  hartenwens en ons geloof in werkelijke liefde zal gaan?

 

Praktijkopdrachten

Ik wil de leerlingen gaan begeleiden met hun eigen verhaal over Globol Warming en hun op creatieve manier laten nadenken over oplossingen.

Dit geheel wil ik aanbieden in een goede samenwerking met de docent.

De bedoeling is om het denkproces van de leerlingen op gang helpen en dit gaan aankleden met eenvoudige opdrachten die ik kan begeleiden.

 

In een les wil ik voorstellen om aan de gang te gaan om eenvoudige zonnekokers te gaan maken en deze kokers van de buitenkant ook te laten beschilderen met het persoonlijke element van de maker of makers.

Van iedere koker die men mogelijk in groepjes zal maken, wordt een presentatiefilmpje gemaakt.

Hierin moeten de onderwerpen klank, beeld, beweging en woord goed op elkaar afgestemd moeten worden. Hier worden zo nodig even een paar vakkrachten voor aangetrokken.

 

Een mogelijkheid die ik zelf wil aanreiken is de mogelijkheid dat ik deze lessen kan samen laten vallen met lessen die ik via Stichting Bando op hetzelfde moment aan de andere kant van de wereld zal gaan aanbieden. Er zal samen met leerlingen uit Dipolog City een communicatie opgestart kunnen worden met de Nederlandse school. Deze integratie zal dan life in de klas via skype kunnen plaatsvinden. Door een life contact met de Filippijnen zullen de verschillen duidelijker gaan leven en meer wezenlijk worden. Het is ook een verhaalelement waar een avontuurelement in kan zitten en waarbij de uitkomst niet van te voren vast zal hoeven te staan.

Het kan dat ik zelf deze lessen op de Filippijnen ga geven, maar het kan ook dat ik iemand anders hier voor ga vragen en dat ik uitsluitend de bemiddelende rol hierin ga vervullen. Via stichting Bando kan zo’n project tegen een gereduceerd tarief plaatsvinden. Mocht hier belangstelling voor bestaan dan kunt u contact opnemen met Hans de Groot via nummer: 06-42233166 of via mail: stichtingbando@gmail.com

Maak jouw eigen website met JouwWeb